Een omwenteling in het vrouwelijke en het mannelijke
Van binnenuit: voorbij rollen en verwachtingen

In mijn praktijk merk ik dat ik steeds voorzichtiger word met het gebruik van de woorden “vrouwelijk” en “mannelijk”, omdat het bewustzijn groeit over hun diepe beladenheid met oude verhalen van pijn, onderdrukking, en trauma dat van generatie op generatie doorwerkt.
Wat bedoelen we eigenlijk met deze aanduidingen? Welke beelden roepen ze op, welke verwachtingen en gevoelens liggen eronder, en hoe beïnvloeden ze ons mens-zijn, onze relaties en onze innerlijke vrijheid?
In diep systemisch werk - wanneer we patronen losmaken, binnenwerelden helen en relationele dynamieken onderzoeken - wordt zichtbaar dat deze termen niet neutraal zijn. Ze dragen een culturele imprint, verklevingen uit generationele overdracht, sporen van trauma die nog altijd in ons lichaam en onderbewustzijn bewegen.
De jeugd laat ons dit glashelder zien - zij kunnen zich niet langer identificeren met de geërfde beelden van man en vrouw - Ze zoeken bevrijding om opnieuw te zijn, oorspronkelijk, vrij, onvervormd - Ze laten zien dat nieuwe archetypen, nieuwe beelden en nieuwe taal nodig zijn om mens-zijn werkelijk te omvatten.
Oude archetypen en hun grenzen
Eeuwenlang hebben beelden van vrouwelijkheid en mannelijkheid mensen beperkt, vervreemd van hun natuurlijke energieën, verlangens en scheppingskracht.
Beelden van Adam als schepper, koning, ridder, held; Maria als maagd, Eva als verleidster, Magdalena als heilige of zondares — hebben generaties lang verwachtingen en oordelen verweven in onze cultuur.
Het oude vrouwelijke, in werd idealiter zacht, dienstbaar, zorgend, harmoniegericht en volgzaam, altijd rekening houdend met anderen, terwijl het oude mannelijke in de ridder, de koning de held, werd gezien als sterk, heroïsch, rationeel, sturend, beschermend, beslissend, en onkwetsbaar.
Deze archetypen hebben niet alleen beperkend gewerkt; ze hebben ook diep gekwetst.
Het mannelijke is cultureel verkrampt tot hardheid, daderschap en sturing, terwijl de gevoeligheid, ontvankelijkheid en relationele diepte zijn weggedrukt.
Het vrouwelijke is cultureel verkrampt tot verstilling, dienstbaarheid, afhankelijkheid, terwijl de kracht, scheppingsenergie en beweging niet volledig tot expressie konden komen.
Wanneer we dit erkennen, ontstaat er ruimte. Trauma dat wordt weggedrukt blijft bewegen in de schaduw, maar trauma dat wordt gezien, herinnerd en begrepen, kan integreren.
Het nieuwe vrouwelijke – scheppend, bewegend
Het nieuwe vrouwelijke laat zichzelf zien als een actieve, scheppende kracht die beweegt, initieert, iets nieuws in de wereld brengt. Het is vurige helderheid, richtinggevend en gelaagd, verbonden en tegelijk autonoom. Het neemt ruimte in zonder te overheersen.
Wanneer we deze natuur erkennen, worden we uitgenodigd om onze eigen scheppende kracht te voelen, om ons te bevrijden van oude verwachtingen, en om werkelijk te scheppen vanuit de diepte van onze kern.
Het nieuwe mannelijke – yin, dragend, aanwezig
Het nieuwe mannelijke herstelt de oorspronkelijke Yin-kwaliteit: verstillend, houdend, ontvankelijk.
Het schept bedding, ruimte, aanwezigheid.
Het is de kalme, gewortelde kracht die luistert, draagt zonder te fixeren, aanwezig is zonder te sturen.
Hier opent zich een veld waarin zachtheid, stabiliteit en ontvangende aanwezigheid samengaan met richting en kracht — zonder dat het zwak of passief wordt.
Innerlijk werk en onderstromen
Essentieel in heling is het bewust voelen van de onderstromen in onszelf: waar energieën geblokkeerd zijn, waar kracht niet vrij kan stromen, waar oude trauma’s nog hun invloed hebben.
Het vrouwelijke kan scheppend en ontvankelijk zijn, maar patronen van dienstbaarheid, verdragen en onderdrukking kunnen de stroom remmen.
Het mannelijke kan dragend en aanwezig zijn, maar trauma rond controle, macht, verwachtingen of falen kan deze energie verstoren.
Door deze blokkades te verkennen en te erkennen, kan elke kwaliteit – zowel Yin als Yang – vrij stromen, los van opgelegde rollen, en kunnen oorspronkelijke kwaliteiten worden ervaren en belichaamd.
Heling van identiteit en energetische kwaliteiten
Wanneer we oude beelden loslaten, rijst de vraag: hoe kan onze vorm houvast krijgen, los van rollen en verwachtingen?
Niet door te voldoen aan statische beelden, maar door te bewegen met de energieën die in ons leven:
Yin en Yang, scheppend en ontvankelijk, dragend en aanwezig,
Vuur en water, aarde en lucht.
Zonenergie - helderheid en richting,
Maanenergie - cyclisch en ontvankelijkheid.
Door te voelen hoe deze energieën door ons lichaam stromen, door ritme en beweging, door reflectie en experiment, wordt identiteit geen statisch label, maar een levend, ademend proces. Het is een dans van kwaliteiten, een uitnodiging om te bewegen in onszelf en in de wereld zoals zon en maan, eb en vloed, en zo steeds meer volledig en vrij te belichamen wie we werkelijk zijn.
Van oude beelden naar innerlijke waarheid
Wanneer we invoelen in de brede bronnen van wereldwijsheid, ontdekken we dat er veel meer archetypen bestaan dan de beperkte beelden waarin we zijn opgegroeid.
Archetypen die andere delen in ons aanraken:
Kali – transformatie, radicale waarheid, het loslaten van het oude.
Krishna – speelsheid, liefde, lichtheid, aanwezigheid.
Athena – strategie, helderheid, innerlijk kompas.
Aphrodite – schoonheid, verlangen, magnetische creatie.
Maria Magdalena – kracht, expressie, ongetemde spiritualiteit.
Ganesha – bescherming, wijsheid, nieuwe wegen.
Deze beelden zijn geen rollen, maar spiegels.
Sleutels die vergeten kamers in ons openen.
Ze laten voelen welke kwaliteiten al die tijd op ons wachtten.
We worden ze niet — we herinneren onszelf eraan.
Archetypen integreren — voorbij man en vrouw
Wanneer we verschillende archetypen, energieën en kwaliteiten naast elkaar laten bestaan, ontstaat er iets nieuws:
Geen ‘vrouwelijk’ of ‘mannelijk’ als vaststaand kader,
maar een innerlijke beweging van herkenning, herinnering, vrijgeven.
Anima en animus, yin en yang, vuur en verstilling bewegen door elkaar heen.
Ze raken elkaar.
Ze voeden elkaar.
En dan zien we:
kracht kan zacht zijn,
zachtheid kan krachtig zijn,
actie kan ontstaan uit stilte,
stilte kan gedragen worden door vuur.
Dit is niet theoretisch — het is een belichaamde ervaring.
en nieuw veld waarin kwaliteiten vrij stromen, voorbij rol, voorbij identiteit.
De rol van de jeugd en de omwenteling
Wij bevinden ons middenin een omwenteling: een verschuiving van culturele identiteit naar energetische waarheid, een herinnering aan wie we werkelijk zijn.
We leven middenin een omwenteling: een verschuiving van culturele identiteit naar energetische waarheid.
De jeugd draagt dit in hun lichaam.
Ze bewegen en leven al voorbij oude taal, voorbij oude archetypen.
Ze nodigen ons uit om hetzelfde te doen: om het verleden te erkennen, trauma te zien, patronen los te laten, nieuwe beelden toe te laten, en identiteit te spiegelen aan kwaliteit — niet aan concept.
Samen een nieuw veld creëren
Wanneer het nieuwe vrouwelijke wordt erkend scheppend, vurig en bewegend, en het nieuwe mannelijke in Yin, dragend, verstild en aanwezig, ontstaat een veld waarin kwaliteiten vrij stromen, los van oude rolbeelden, verwachtingen of archetypen. Een veld waarin mens-zijn zich ontvouwt, volledig, vrij en verbonden. Een ruimte waarin we het verleden erkennen en helen, en waarin we de jeugd laten zien dat wij in vrijheid en nieuwe archetypen kunnen leven.
Dit is de omwenteling van nu: een uitnodiging om te zien, te erkennen, te herinneren en te belichamen.
Een uitnodiging om vorm te vinden via energie, ritme en beweging, in plaats van opgelegde rollen.
Een uitnodiging om de kwaliteiten die in ons aanwezig zijn als kompas te gebruiken en werkelijk vrij te bewegen in ons mens-zijn.









